+ 31 35 677 7160 info@2oftheguys.nl

Training / workshop

Bedrijfsleven en overheid

De kracht van storytelling als strategie! 

 Storytelling is nog steeds één van de grote buzzwords, een hype. Maar niet voor niets! Met boeiende personages en verrassende plotwendingen maken slimme bedrijven en organisaties op emotioneel niveau verbinding met opdrachtgevers, klanten én collega’s! Storytelling raakt, motiveert en geeft nieuwe inzichten.

 In vier sessies van een halve dag verspreid over 4 weken begeleidt Katinka Wals jullie team met het zoeken & vinden, ontwikkelen en schrijven van jullie unieke verhaal.

1. Een verhaal over de organisatie is een verhaal van de organisatie

 We beginnen dit dagdeel met de theoretische basis van storytelling. Tijdens de sessie gaan we ook dieper in op jullie bedrijfswaarden en vooral wát zij betekenen; de kern van het merk. We analyseren deze woorden en geven ze context op een manier dat zij zowel voor de medewerker (intern) als voor de klant (extern) gaan leven. Hoe haal je goede verhalen uit je organisatie? Hier ligt een huiswerkopdracht. In sessie 2 gaan we deze verhalen vormgeven. 

2. Het basisverhaal ontwikkelen – creatieve sessie

 Op basis van de opgehaalde interne verhalen gaan we, aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden en een canvas, aan de slag met het schrijven van een corporate verhaal. We werken aan een verhaallijn  met personages, een setting, een probleem of conflict, een climax en een resolutie.

3. Het lanceren van je verhaal

 Aan de lancering van een story moet net zoveel aandacht worden besteed als aan het ontwikkelen ervan! Een inspirerende sessie waarbij aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt gewerkt aan de doorvertelfactor. Een verhaal kan op veel verschillende manieren worden verteld en via veel kanalen worden verspreid. Wat is de beste keuze en waarom? 

Minimaal 4 en maximaal 6 deelnemers, of in-company op aanvraag.

De training duurt 3 dagen en de kosten bedragen € 975,– per persoon excl. BTW.

 

Mediatraining

De journalist wil iets van je. In deze training leer je dat je het ook andersom kan bekijken: jij wil de journalist iets geven. Wat is jouw verhaal? En wanneer is dat interessant voor de media? In deze training leer je hoe je snel tot de kern komt. Hoe je de ander kunt boeien. Laat de ‘humbug’ achterwege, voordat de montage beslist wat er weg moet. Is dat valsspelen? Welnee, dat is de journalist heel blij maken met een goeie quote. “Heb er veel van geleerd en kijk erg uit naar morgenavond, om het in de praktijk te gaan brengen.”

Deze training wordt op maat gemaakt.

Neem contact op voor een offerte.

Van tekstschrijver naar filmer

Een onomkeerbare trend is dat mensen minder lezen en liever informatie tot zich nemen door middel van korte filmpjes. Die ontwikkeling zie je bij nieuwssites maar net zo goed bij online communicatie binnen bedrijven, overheden en onderwijs. Van communicatie-professionals, die voorheen tekst als focus hadden, wordt vaker verwacht dat ze gaan filmen; dezelfde boodschap in een andere vorm. En dat alles zo goedkoop mogelijk! Maar een goede tekstschrijver is niet automatisch ook een goede filmer.
Aan de orde komt:

Je communicatiedoelstelling vertalen in een idee > script schrijven > opname > montage > distributie.
Ervaring leert dat deelnemers na de training zelf een goed item kunnen maken, inhoudelijk én technisch. Wanneer deelnemers alleen ‘het idee vertalen naar een script’ willen leren, en de uitvoering aan anderen overlaten, is een 2-daagse training vaak genoeg.

Als je aan de voorkant heel goed weet wat je met je filmpje wilt bereiken kan je heel gericht een script maken, zeer efficiënt filmen en snel monteren.
De training “Van tekstschrijver naar filmer” is zeer hands-on. Naast theoretische basiskennis en analyse van voorbeelden en toepassingen is het vooral veel zelf doen: research, schrijven, de camera bedienen en op de computer leren monteren.
Deze training wordt op maat gemaakt.

Neem contact op voor een offerte.

Aansturen van filmmakers door communicatie professionals

Er wordt steeds meer met filmpjes gewerkt binnen bedrijven, overheden en onderwijs. Dat betekent dat communicatiemanagers en –medewerkers steeds vaker het filmproces begeleiden. Maar hoe kan je dat optimaal doen? Je wilt de creativiteit van bijv. een externe filmer maximaal benutten maar wel controle houden op de inhoud en voortgang.
Daarover gaat deze training. Het hele maakproces komt voorbij: communicatiedoelstelling vertalen in een idee > script schrijven > opname > montage > distributie. Per onderdeel wordt besproken wat de kracht en valkuilen zijn en hoe je optimaal kunt aansturen.
Op dag twee komen theorie en praktijk samen en wordt een eigen korte film gemaakt door de deelnemers. Dit staat garant voor een steile leercurve!
Minimaal 4 en maximaal 6 deelnemers, of in-company op aanvraag.

De training duurt 2 dagen en de kosten bedragen € 625,– per persoon excl. BTW.

MoJo

De moderne smartphone is een professionele camera, montageset en uitzendplatform ineen. Korte items draaien met je smartphone is, ook in de media, niet langer een no-go area.  Maar met de hardware en software alleen ben je er niet. Je moet ook monteerbare beelden kunnen draaien, bruikbaar geluid hebben én een verhaal in beeld kunnen vertellen.

In deze praktijkgerichte training leert Peter Brinkman je in 1 dag de basis van het filmen en monteren op je smartphone en een verhaal in beeld te vertellen. Peter is als videojournalist gepokt en gemazeld. Hij startte zijn carrière als verslaggever bij TV Rijnmond.
Hij produceert video’s waarvan hij er veel zelfstandig maakt als camjo. Daarnaast heeft hij de afgelopen jaren honderden, ook internationale, cursisten getraind.

Minimaal 4 en maximaal 6 deelnemers, of in-company per redactie.

De training duurt 1 dag en de kosten bedragen € 375,– per persoon excl. BTW.

Podcasten voor beginners

voor redacteuren die creatief geïnspireerd willen raken en/of nog moeten beginnen met het maken van aansprekende podcasts.

Onderwerpen die aan de orde komen zijn:

  • Welke podcasts zijn er?
  • Wat is het verschil tussen podcast en radio? Wat werkt bij uitstek in een podcast?
  • Inspiratie: Sterke voorbeelden uit binnen- en buitenland
  • Do’s en Dont’s
  • Interview oefening
  • Teksten schrijven voor podcasts
  • Voice-overs
  • Doen! -> korte podcast maken (als huiswerk voor de tweede bijeenkomst)
  • Montage theorie* en de basics.

Minimaal 4, maximaal 6 deelnemers

Interculturele communicatie – Mind the gap!

Iedereen is anders. Ook in Nederland spreken we steeds meer met mensen met diverse culturele achtergronden. De diversiteit groeit, ook in de media. De wereld is kleiner, de invloed van culturen op communicatie, het overbrengen van een boodschap, wordt steeds groter. Maar mensen gebruiken hun eigen context nog altijd als uitgangspunt. Logisch, en ook wel de moeite waard om aandacht aan te besteden. In de samenleving, maar ook zeker binnen organisaties is nog een hoop te winnen op dit gebied.

In deze training leer je welk scala er aan mogelijkheden is om communicatie en berichtgeving beter te laten verlopen, kloven te overbruggen, maar ook verbindingen sterker te maken.

Deze training wordt op maat gemaakt.

Neem contact op voor een offerte.

Vraag informatie aan
over de training(en)

2 of the Guys

Mediapark Hilversum
Mart Smeetslaan 6

035 677 71 60

info@2oftheguys.nl

12 + 9 =