Trainersburo

Het belang van geïnformeerd blijven:

hoe bereik je mensen die het nieuws liever mijden?

De verantwoordelijkheid van jou als mediamaker.

Als mediamaker heb je een rol als het gaat om het welzijn van hun publiek. Hoe hou je daar op de redactie op een goede manier rekening mee? Vanuit welke reflexen en gewoonten vertel jij je verhalen? Welke aannames heb je als maker over jezelf en over je publiek? Zijn de persona’s die je hebt geschetst wel effectief?

Training Nieuwsmijding en Publiekswijsheid

In een zeer interactieve en constructieve training geven trainers Jekke Mink en Maike Olij inzicht in het fenomeen nieuwsmijden en de redenen waarom mensen zich terugtrekken. Zij hebben de afgelopen periode intensief onderzoek gedaan, onder meer bij de NOS en AVROTROS. Maike Olij ontwikkelde eerder het NOS-nieuwsbehoeftenmodel om inzicht te krijgen in de behoeften van de nieuwsconsument en Jekke Mink helpt als creatief aanjager mediaredacties met vernieuwing en verandering.

Na deze training ben je als redacteur veel bewuster van je eigen aannames, heb je meer inzicht in het gedrag van je publiek en hun behoeften. Maak ruimte voor je publiek op je redactie!

Nadelen van nieuwsmijding

    Beperkte bewustwording van maatschappelijke problemen
    Het nieuws belicht vaak maatschappelijke problemen, zoals ongelijkheid, klimaatverandering en sociale onrechtvaardigheid. Door nieuwsmijding loop je het risico minder bewust te worden van deze problemen en de impact die ze hebben. 

      Verlies van kritisch denken en mediawijsheid
      Nieuwsconsumptie helpt bij het ontwikkelen van kritisch denken en mediawijsheid. Je moet leren feiten van meningen te onderscheiden en bronnen te beoordelen. Cruciale vaardigheden in het digitale tijdperk, waar desinformatie en nepnieuws wijdverspreid zijn.

        Verminderde betrokkenheid bij de samenleving
        Nieuws biedt inzicht in wat er speelt in de wereld en helpt je betrokken te blijven bij maatschappelijke kwesties. Door nieuwsmijding kan je je geïsoleerd voelen en moeite hebben om deel te nemen aan relevante discussies en acties.

        “We projecteren het nieuwsdenken op de redactie op ons publiek, we handelen grotendeels intuitief en zijn ons niet voldoende bewust van de gekleurde bril waarmee we de wereld bekijken”. Het is een greep uit de reacties van de regionale journalisten die meededen aan een korte inspiratiesessie over nieuwsmijding. De deelnemers gaven aan meer te willen leren over dit onderwerp, onder meer omdat ze zich zorgen maken over de groeiende groep mensen die minder nieuws tot zich neemt.

         “Het nieuws is me te hijgerig, ik voel me machteloos door het nieuws en nieuws is overkill” gaven ook de journalisten aan. Een nieuwsfilter aanzetten is dan een mogelijke oplossing, of, zo gaf een groot deel van de deelnemende journalisten aan, niet meer naar talkshows kijken of ‘s avonds na 22 uur geen nieuws meer tot je nemen.

        Het nieuws filteren: Bescherming tegen de negatieve invloed van nieuwsberichten

        Eén van de belangrijkste redenen waarom mensen ervoor kiezen om het nieuws te vermijden, is de overweldigende hoeveelheid negativiteit die vaak wordt gepresenteerd. Nieuwsberichten richten zich vaak op sensatie, conflicten en rampen, omdat dit de aandacht van de lezers trekt. Door constant geconfronteerd te worden met negatieve berichtgeving kan ons geestelijk welzijn echter negatief beïnvloed worden. Het kan leiden tot stress, angstgevoelens en een gevoel van machteloosheid. Door het vermijden van nieuws kunnen mensen hun mentale en emotionele gezondheid beschermen en hun welzijn verbeteren.

        035 677 7160
        info@2oftheguys.nl

        Naarderweg 16, 1217 GL Hilversum

        BTW NL864592085B01

        5 + 15 =