+ 31 35 677 7160 info@2oftheguys.nl

Training / workshop

Redactie

Redactietraining

Het werk van een bureauredacteur is iedere dag anders. Je bedenkt onderwerpen, produceert gasten, bedenkt een opzet en regelt tussendoor ook nog even een reportage voor een verslaggever. In deze 2-daagse training leer je hoe je dat doet. Het herkennen van nieuws, het doen van research en het telefonisch voorgesprek komen uitgebreid aan bod. Hoe verwerk je de informatie die je hebt tot een heldere opzet en waarom is een centrale vraag cruciaal?

Dag 1
De dag begint met een redactievergadering. Wat is nieuws en waar kan je het vinden? Hoe overtuig je de rest van de redactie van de kracht van je onderwerp en hoe kies je de juiste invalshoek? Als bureauredacteur lever je de bouwstenen voor de inhoud, het is van belang dat je tijdens het produceren van het onderwerp snel en overzichtelijk research doet om te zorgen dat je de juiste inhoudelijke keuzes maakt. 
De middag staat in het teken van gasten produceren, een belangrijk onderdeel van je werk als bureauredacteur. Het is meer dan even bellen en een afspraak maken, je wilt ook een goede inhoudelijke afweging maken en vooraf weten wat iemand te vertellen heeft. Maar tegelijkertijd is daar de eindredacteur die aan je mouw staat te trekken of het onderwerp door kan gaan of niet. Waar vind je de juiste mensen en hoe trek je ze op een prettige manier over de streep? Daar gaan we uitgebreid mee aan de slag. 

Dag 2
Ook de tweede dag begint met een redactievergadering. Iedereen heeft een onderwerp en een gast. Tijd voor de inhoudelijke voorbereiding. Hoe voer je een goed voorgesprek en wat moet je doen als de gast dat beslist niet wil? Hoe moet je omgaan met lastige gasten die precies af willen spreken wat ze wel en niet gaan vertellen? Er is deze ochtend veel ruimte voor oefenen en feedback.

De uitzending komt steeds dichterbij. De perfecte gast is gevonden en voorbereid. Als bureauredacteur ben je ook degene die de eerste opzet maakt en daarmee de inhoud van het gesprek of reportage vorm geeft. Maar hoe doe je dat nou? Wat is het belang van een centrale vraag en hoe zorg je ervoor dat zowel gast als presentator goed tot hun recht komen?

Minimaal 4 en maximaal 6 deelnemers.

De kosten bedragen € 625,– per persoon excl. BTW.

Tekstschrijven

Met een goede tekst neem je de luisteraar of kijker gelijk mee en zorg je ervoor dat de lezer blijft lezen.  In deze training leer je de belangrijkste vuistregels voor het schrijven van teksten voor radio, televisie én internet. Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen. Wat werkt wel en wat werkt niet? Gedurende de trainingsdag oefen je veel met allerlei verschillende vormen. Daardoor krijg je een rugzak vol mogelijkheden die je meteen in de praktijk toe kunt passen.

Tekstschrijven is een dynamische, praktijkgerichte training voor iedereen die teksten schrijft en dat graag beter zou willen doen.

Minimaal 4 en maximaal 10 deelnemers.

De training duurt 1 dag en de kosten bedragen € 375,– per persoon excl. BTW.

Gasten produceren

‘Nee, sorry, daar heb ik nu geen tijd voor’. ‘Het spijt me, maar ik ben echt niet de persoon die je zoekt voor je uitzending’. Herkenbaar? Heb je tijdens het produceren van gasten het idee dat je de plank net mis slaat? Wil je iemand eigenlijk alleen maar wat informatie vragen en trekt diegene gelijk zijn agenda? Gasten produceren klinkt gemakkelijker dan het is! Het behelst veel meer dan even bellen en een afspraak maken. Je wilt ook een goede inhoudelijke afweging maken en vooraf weten wat iemand te vertellen heeft. Maar er is altijd een tijdsdruk, want de uitzending loopt al en je eindredacteur wil het nu weten.

In deze training leer je waar de juiste mensen te vinden zijn en hoe je ze op een prettige manier over de streep trekt.

Minimaal 4 en maximaal 8 deelnemers.

De training duurt 1 dag en de kosten bedragen € 375,– per persoon excl. BTW.

 

 

 

 

 

 

Vraag informatie aan
over de training(en)

2 of the Guys

Mediapark Hilversum
Mart Smeetslaan 6

035 677 71 60

info@2oftheguys.nl

9 + 6 =