Trainersburo

Redactie trainingen

Redactie training

Interviewen

Tekstschrijven

Gasten produceren

Nieuwsmijding & publiekswijsheid

Redactietraining

Het werk van een bureauredacteur is iedere dag anders. Je bedenkt onderwerpen, produceert gasten, bedenkt een opzet en regelt tussendoor ook nog even een reportage voor een verslaggever. In deze 2-daagse training leer je hoe je dat doet. Het herkennen van nieuws, het doen van research en het telefonisch voorgesprek komen uitgebreid aan bod. Hoe verwerk je de informatie die je hebt tot een heldere opzet en waarom is een centrale vraag cruciaal?

Dag 1

De dag begint met een redactievergadering. Wat is nieuws en waar kan je het vinden? Hoe overtuig je de rest van de redactie van de kracht van je onderwerp en hoe kies je de juiste invalshoek? Als bureauredacteur lever je de bouwstenen voor de inhoud, het is van belang dat je tijdens het produceren van het onderwerp snel en overzichtelijk research doet om te zorgen dat je de juiste inhoudelijke keuzes maakt.
De middag staat in het teken van gasten produceren, een belangrijk onderdeel van je werk als bureauredacteur. Het is meer dan even bellen en een afspraak maken, je wilt ook een goede inhoudelijke afweging maken en vooraf weten wat iemand te vertellen heeft. Maar tegelijkertijd is daar de eindredacteur die aan je mouw staat te trekken of het onderwerp door kan gaan of niet. Waar vind je de juiste mensen en hoe trek je ze op een prettige manier over de streep? Daar gaan we uitgebreid mee aan de slag.

Dag 2

Ook de tweede dag begint met een redactievergadering. Iedereen heeft een onderwerp en een gast. Tijd voor de inhoudelijke voorbereiding. Hoe voer je een goed voorgesprek en wat moet je doen als de gast dat beslist niet wil? Hoe moet je omgaan met lastige gasten die precies af willen spreken wat ze wel en niet gaan vertellen? Er is deze ochtend veel ruimte voor oefenen en feedback.

De uitzending komt steeds dichterbij. De perfecte gast is gevonden en voorbereid. Als bureauredacteur ben je ook degene die de eerste opzet maakt en daarmee de inhoud van het gesprek of reportage vorm geeft. Maar hoe doe je dat nou? Wat is het belang van een centrale vraag en hoe zorg je ervoor dat zowel gast als presentator goed tot hun recht komen?

Voor wie?

  • Doelgroep: Beginnende redacteuren
  • Deelnemers: Minimaal 4 en maximaal 6 deelnemers.
  • Kosten: € 995– per persoon excl. BTW.

Interviewen

Interviewen is meer dan het stellen van een paar vragen. Een goed interview is een gesprek dat echt ergens over gaat. Dat iets onthult of dat kijkers of luisteraars ontroert. Het is een hele klus om dat voor elkaar te krijgen maar door een goede voorbereiding kom je al een heel eind. En oefening baart kunst. Het begint allemaal met nieuwsgierigheid en interesse voor die ander. Want dat maakt interviewen spannend en leuk. Het geeft je de mogelijkheid om in iemands hoofd te kruipen, om nieuwe werelden te ontdekken en te vragen wat je echt wilt weten.

Tijdens deze intensieve trainingsdag oefen je een aantal soorten interviews

  • Informatief
  • human-interest
  • confronterend

en merk je welke stijl jou het best ligt.

We gaan in op de voorbereiding van het interview, de belangrijkste aspecten voor jou als interviewer en lichaamstaal.

Voor wie?

  • Doelgroep: programmamaker die betere (voor)gesprekken en interviews wil kunnen houden.
  • Deelnemers: Minimaal 4 en maximaal 6 deelnemers.
  • Kosten: € 550,– per persoon excl. BTW.

Tekstschrijven

Met een goede tekst neem je de luisteraar of kijker gelijk mee en zorg je ervoor dat de lezer blijft lezen.  In deze training leer je de belangrijkste vuistregels voor het schrijven van teksten voor radio, televisie én internet. Wat zijn de overeenkomsten en de verschillen. Wat werkt wel en wat werkt niet? Gedurende de trainingsdag oefen je veel met allerlei verschillende vormen. Daardoor krijg je een rugzak vol mogelijkheden die je meteen in de praktijk toe kunt passen.

Tekstschrijven is een dynamische, praktijkgerichte training.

Voor wie?

  • Doelgroep: iedereen die teksten schrijft en dat graag beter zou willen doen.
  • Deelnemers: Minimaal 4 en maximaal 8 deelnemers.
  • Kosten: € 550,– per persoon excl. BTW.

Gasten produceren

‘Nee, sorry, daar heb ik nu geen tijd voor’.Het spijt me, maar ik ben echt niet de persoon die je zoekt voor je uitzending’. Herkenbaar? Heb je tijdens het produceren van gasten het idee dat je de plank net mis slaat? Wil je iemand eigenlijk alleen maar wat informatie vragen en trekt diegene gelijk zijn agenda? Gasten produceren klinkt gemakkelijker dan het is! Het behelst veel meer dan even bellen en een afspraak maken. Je wilt ook een goede inhoudelijke afweging maken en vooraf weten wat iemand te vertellen heeft. Maar er is altijd een tijdsdruk, want de uitzending loopt al en je eindredacteur wil het nu weten.

In deze training leer je waar de juiste mensen te vinden zijn en hoe je ze op een prettige manier over de streep trekt.

Voor wie?

  • Doelgroep: redacteuren die het lastig vinden om gasten over te halen.
  • Deelnemers: Minimaal 4 en maximaal 8 deelnemers.
  • Kosten: € 550,– per persoon excl. BTW.

Nieuwsmijding en Publiekswijsheid

Een grote groep mensen wordt ongelukkig door het consumeren van nieuws. Ze zoeken de juiste balans tussen geïnformeerd zijn en zich goed voelen. ‘Ik kijk even geen talkshows meer’, is een veelgehoorde opmerking en ‘ik neem even een tijdelijke pauze van social media, doei’ komt ook geregeld voorbij. Mediamakers hebben een rol als het gaat om het welzijn van hun publiek. Hoe hou je daar op de redactie op een goede manier rekening mee? Vanuit welke reflexen en gewoonten vertel jij je verhalen? Welke aannames heb je als maker over jezelf en over je publiek? Zijn de persona’s die je hebt geschetst wel effectief?

Interactief

In deze zeer interactieve en constructieve training geven trainers Jekke Mink en Maike Olij inzicht in het fenomeen nieuwsmijden en de redenen waarom mensen zich terugtrekken. Zij hebben de afgelopen periode intensief onderzoek gedaan, onder meer bij de NOS en AVROTROS. Maike Olij ontwikkelde eerder het NOS-nieuwsbehoeftenmodel om inzicht te krijgen in de behoeften van de nieuwsconsument en Jekke Mink helpt als creatief aanjager mediaredacties met vernieuwing en verandering.

Na deze training ben je als redacteur veel bewuster van je eigen aannames, heb je meer inzicht in het gedrag van je publiek en hun behoeften. Maak ruimte voor je publiek op je redactie!

Voor wie?

  • Doelgroep: iedereen die teksten schrijft en dat graag beter zou willen doen.
  • Deelnemers: Minimaal 8 en maximaal 15 deelnemers.
  • Kosten: € 995,– per persoon excl. BTW.

Vraag informatie aan

over de trainingen

035 677 7160
info@2oftheguys.nl

Naarderweg 16, 1217 GL Hilversum

BTW NL864592085B01

1 + 2 =